Dla uczniów

Zajęcia sportowe

 

Rozgrzewka – zawsze o niej pamiętaj
 

Rozgrzewka ma na celu rozgrzać organizm, zaangażować główne grupy mięśniowe do wytężonego wysiłku. Dzięki dobrze poprowadzonej rozgrzewce krew w organizmie zaczyna szybciej krążyć, podnosi się lekko temperatura ciała, mięśni i stawów. Dodatkowo poprawia  elastyczność i sprężystość mięśni.
Rozgrzewka przygotowuje organizm do wysiłku fizycznego. 
Najważniejszą zaletą jest  to, że zapobiega  kontuzjom i urazom. Dzięki niej podczas treningu nie nadwyrężymy stawów, nie będziemy czuć dyskomfortu i unikniemy „zakwasów”.
Rozgrzewka dobrze wpływa także na układ nerwowy. Przede wszystkim polepsza połączenia między nerwami a mięśniami. 
Rozgrzewka ogólnorozwojowa w punktach – około 10 min
  1. Zaczynamy od bardzo lekkiego trucht. Może być to trucht w miejscu, może być dookoła sali gimnastycznej lub boiska – około 3 minut.
  2. Do truchtu dodajemy ćwiczenia – każde wykonujemy przez około 1 minutę:
- bieg tyłem
- bieg przeplatanka
- opuszczanie naprzemienne rąk do ziemi
- podskoki z unoszeniem kolan do góry i wymachami rąk
       3.    Przechodzimy do marszu – około 2 minut
       4.    Do marszu dodajemy ćwiczenia – każde wykonujemy po około 30 sekund
- wyciąganie rąk do przodu
              - wymachy nóg
              - krążenia ramion do przodu i do tyłu
       5.    Stajemy w miejscu, rozstawiamy nogi na szerokość bioder, każde ćwiczenie powtarzamy po 8 razy
              - krążenia kolan
              - krążenia tułowia
              - krążenia bioder
              - przysiady
              - skłony tułowia w przód
              - skłony tułowia w bok
 
 
Przykłady:
https://www.youtube.com/watch?v=4wYYLn4gO9k
https://www.youtube.com/watch?v=vTWUa0rAcpw
 
 
​DLACZEGO WARTO ĆWICZYĆ ? 
 
Po pierwsze dla zdrowia
  • Wysiłek fizyczny wzmacnia układ odpornościowy
  • Serce staje się silniejsze, dzięki czemu obniżasz ryzyko chorób serca
  • Usprawnia się funkcjonowanie układu krwionośnego (poziom cholesterolu ulega obniżeniu)
  • Pojemność płuc zwiększa się, przez co lepiej Ci się oddycha
  • Reguluje się poziom cukru we krwi
  • Zwiększa się gęstość kości, co zmniejsza ryzyko ich złamań
  • Zwiększa się masa mięśniowa, dzięki czemu jesteś silniejszy i bardziej wytrzymały
Po drugie dla energii
  • Poranna gimnastyka pobudzi Twoje ciało i mózg do działania, pozwoli na rozgrzanie mięśni i stawów, które po całej nocy są nieco ospałe
  • Dzięki takiemu porannemu wysiłkowi zaczniesz dzień w pełni sił i dobrego nastroju
  • Wysiłek fizyczny podniesie ciśnienie krwi i dotleni Twój mózg, który będzie pracował na najwyższych obrotach, a Ty odzyskasz  siłę i jasność umysłu
Po trzecie dla efektów wizualnych
  • Ruch zmniejsza ilość tkanki tłuszczowej i przyspiesza przemianę materii, której poziom utrzymuje się jeszcze po zakończonym treningu
  • Dzięki zwiększonej ilości tlenu dostarczanego do tkanek, skóra staje się bardziej napięta, odżywiona i ukrwiona, przez co wygląda młodo i promiennie
Po czwarte dla samopoczucia
  • Poziom stresu ulegnie zmniejszeniu, ponieważ intensywne ćwiczenia rozładowują stres i napięcie
  • Poprawi się jakość Twojego snu, dzięki czemu już od rana będziesz w świetnej formie!
  • Ponadto zostało naukowo potwierdzone, że uprawianie sportu pomaga w walce z depresją oraz nałogami
Po piąte dla świeżego umysłu
  • Po wysiłku fizycznym nasz proces myślowy wyostrza się, przez co do głowy przychodzą nam zaskakujące i świeże pomysły!
  • Kiedy nasze ciało jest zajęte, umysł odpoczywa, dzięki czemu szybko się regeneruje i po ćwiczeniach jest gotowy do działania
Po szóste endorfiny
  • Podczas wysiłku w Twoim mózgu uwalniane są hormony szczęścia, które odpowiadają za Twój pozytywny nastrój i lepsze samopoczucie
  • I właśnie dla tej chwili warto się dobrze zmęczyć i spocić