Dla uczniów

Świetlica Szkolna

Świetlica Szkolna
czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 06:00 - 17:00.



link do galerii świetlicy

 


Środa, 25 III

Witamy w wirtualnej świetlicy!

Pozdrawiamy bardzo serdecznie wszystkie dzieci i ich rodziny. Ponieważ nie możemy się na razie spotkać, chcielibyśmy pobyć tu trochę razem, pobawić się i zrelaksować. Przed Wami trudne zadanie nauki w domu – wspieramy wszystkich mocno i życzymy wytrwałości. Zaglądajcie do naszego kącika świetlicowego – pobędziemy chwilę razem... Mamy nadzieję, że niedługo zawitacie w prawdziwej sali świetlicowej.

W galerii „Z życia świetlicy” zamieściliśmy Wasze zdjęcia, aby powspominać wspólne zabawy. Zapraszamy do przeglądania.

Nasz temat przewodni w tym tygodniu to: „Za oknem wiosna” wraz z blokiem dwutygodniowym „Jestem małym ekologiem”.

Za oknem wiosna? Przecież pierwszy dzień wiosny przywitał nas w tym roku... prószącym śniegiem. Na śnieg czekaliśmy całą zimę, ale teraz? Na dodatek dni stały się chłodniejsze, a w nocy nawet zawitał mrozik, więc co z tą wiosną? Odpowiedź nadeszła do naszej wirtualnej świetlicy od samej Pani Wiosny. Nadszedł do nas taki list, posłuchajcie:

List od wiosny:

Kochane dzieci!
Bardzo chciałabym się z Wami spotkać, ale niestety nie mogę. Zła zima zamknęła mnie w pieczarze. Otworzy ją wtedy, gdy udowodnicie jej,
że jesteście gotowi na moje przyjście. Zima przygotowała Wam zadania do wykonania. Jeżeli dokładnie i poprawnie je rozwiążecie na pewno
się spotkamy.

Życzę powodzenia!
Wiosna

Mamy nadzieję, że pomożecie nam je wykonać, by uwolnić wiosnę?
Zimy zadania do rozwiązania:

1 zadanie:
Na dobry początek dnia pobaw się w wymyślone przeze mnie zabawy i powiedz, czy Ci się podobało:
- przeprawa przez rzekę – układamy trasę z poduszek, robiąc przerwy i zakręty. Przemierzamy naszą rzekę w wyznaczony sposób: skacząc jak żabki, na jednej nodze, czy też udając zajączki, itp.
- przeprawa przez rzekę z przyjacielem – poduszki to kamienie. Prosimy domownika, aby zawiązał nam oczy i stał się naszym przewodnikiem. Zadanie polega na tym, aby jak najszybciej przejść po kamieniach przez rzekę. Przewodnik trzyma nas pod ramię i mówi nam, jak duży krok należy wykonać, aby dotrzeć do następnego kamienia. Gdy nie trafimy, zamieniamy się z przewodnikiem rolami. Wygrana to przemierzenie całej rzeki po kamieniach-poduszkach. Możemy też spróbować, aby przewodnik nie trzymał nas pod ramię, tylko stał obok i podpowiadał, jak dotrzeć na następny kamień.

2 zadanie:
Przygotowałam zagadki do odgadnięcia, skup się dobrze, aby pomóc w uwolnieniu Pani Wiosny.

1. Niedługo zima pryśnie, śnieg już przebiłem ...
2. Srebrne futerko mają wiosną i na każdej wierzbie rosną ...
3. Przyleciał szary ptaszek, nad polem zaśpiewał jak dzwonek. Znają go dobrze dzieci, bo to jest ...
4. One to zieloną wiosną w parku na drzewach wyrosną.
5. W kropki ma spódnicę, chętnie zjada mszyce.
6. Powrócił do nas z dalekiej strony, ma długie nogi i dziób czerwony. Dzieci się śmiały, gdy go witały, żabki płakały przez dzionek cały.
7. Nietrudna jest to zagadka - nazwa cukierka lub kwiatka.
8. Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem. Przylatuje z wiosną, aby uciec latem.
9. Zwykle złote, białe albo fioletowe, wychodzą spod ziemi....
10. Skaczę po łące, pływam w wodzie, żyję z bocianem w ciągłej niezgodzie.
11. Nadchodzi po zimie, zielony dywan ściele wokół. Czy znasz imię tej pory roku?
12. Dobrze ją znamy z prześlicznej woni, kwitnie dzwonkami ale nie dzwoni. Zdobi nam lasy, więc jej nie zrywaj! Za to odpowiedz jak się nazywa.
13. Gdy się schowa za chmury, świat staje się ponury, a weselej jest na świecie, kiedy śmieje się z góry.

Jutro podamy odpowiedzi na zagadki oraz przedstawimy dalsze zadania zimy, a teraz pora na chwilę relaksu.
Wyszukaj sam w internecie albo poproś kogoś starszego o znalezienie utworu Vivaldiego – Wiosna.
Kiedy usłyszysz melodię, skul się w kłębek i wyobraź sobie, że jesteś małym nasionkiem kwiatka. Nadeszła wiosna i rośniesz, rozwijasz się i wyciągasz listki do słońca, rozchylasz swoje płatki - powoli rozwijaj się jak nasionka aż do wyprostowania i stania na palcach, wyciągnij ręce do góry. Lekko kołysz się na wiosennym wietrze. A teraz już nadchodzi noc i chłód - zamknij swoje płatki.

Pozdrawiamy, do jutra.


Czwartek, 26 III

Poranne ćwiczenia
Wysiłek fizyczny z samego rana bywa trudny, ale są ćwiczenia które nie męczą, ale wręcz dodają energii. Taka aktywność tuż po przebudzeniu jest bardzo zdrowa i zapewnia siły do pracy i nauki na cały dzień. Na dobry i sprawny początek dnia proponujemy na przykład:
- krążenia: szyi, ramion, bioder, nadgarstków, kolan, kostek,
- skłony – najlepiej na wyprostowanych nogach i z prostymi plecami,
- przysiady oraz pajacyki.
Wszystkie ćwiczenia w seriach 10 razy 3, z krótkimi przerwami pomiędzy seriami.
Czas trwania ćwiczeń to ok.15 minut. Doskonale ćwiczy się przy spokojnej muzyce (w świetlicy ćwiczymy na przykład przy: Bach Cello Suite No.1 in G Major).
Spróbujcie, to działa – wiemy, co mówimy - bo sami ćwiczymy.

Przekażemy teraz dalsze zadania zimy, w celu uwolnienia Pani Wiosny:
3 zadanie:
Przeczytaj fragment wiersza Doroty Gellner „Gdzie jest wiosna”:
Wiosna, wiosna już tuż, tuż.
Płaszcz słomiany spada z róż,
Pączki ma już każdy krzak -
To jest wiosny pierwszy znak.
Drugi znak - zielony liść.
Na wycieczkę czas już iść.
Biegać łąką ile tchu,
Szukać wiosny
Tam i tu.

Złotych blasków
Chyba sto
Wpadło na
Strumyka dno
Żaby budzą się ze snu.
- gdzie jest wiosna?
A, już tu.
W każdej bruździe,
Koleinie,
Jakaś strużka
Wody płynie,
Wszędzie ćwierka jakiś ptak-
To jest też
Wiosenny znak.
A teraz spróbuj zaśpiewać wybrany fragmencik na znaną sobie melodię, a potem - na melodię wymyśloną przez siebie, dobrej zabawy!

4 zadanie – z cyklu: podczas zabawy czas miło płynie – zabawy w rodzinnym gronie:

- Ciekawe wiadomości – potrzebne: radio, dowolne czasopismo bądź książka. Każdy zapisuje na kartce trzy słowa, które jego zdaniem pojawią się w audycji /artykule/ np. wiatr, słońce dzieci itp. Następnie wszyscy uważnie słuchają audycji bądź tekstu czytanego. Wygrywa osoba, której słowo pojawi się jako pierwsze.
- Dokończ opowiadanie – potrzebne: bujna wyobraźnia, zegarek. Jedna osoba zaczyna opowiadać wymyśloną przez siebie historię. Po minucie następna osoba kontynuuje ją przez kolejną minutę. Każdy po kolei ma tylko minutę, aby opowiedzieć dalsze wydarzenia – może rozwinąć historię w dowolnym kierunku.
Czarodziejski sklep – jedna osoba zostaje właścicielem czarodziejskiego sklepu i siada za stołem. Wszyscy pozostali wyobrażają sobie, że można w nim kupić wszystko, co tylko się zechce. Jeśli na przykład ktoś chciałby lepiej czytać, może pójść do czarodziejskiego sklepu i powiedzieć: Chciałbym lepiej czytać, czy mogę to tutaj kupić?  Właściciel mu odpowie: Tak, można to tutaj kupić, co mi za to dasz?  Klient powinien odpowiedzieć, co oferuje w zamian, oczywiście zapłatą nie są pieniądze. Może na przykład odpowiedzieć tak: Potrafię dobrze liczyć, tym się z Tobą podzielę, albo: Przychodzę punktualnie do szkoły, to dam Ci w zamian...

Podajemy odpowiedzi na zagadki z wczorajszego dnia:
1 – przebiśnieg, 2 – bazie, 3 – skowronek, 4 – listki, 5 – biedronka, 6 – bocian, 7 – irys, 8 – jaskółka, 9 – krokusy marcowe, 10 – żaba, 11 – wiosna, 12 – konwalia, 13 – słońce.
I niech słońce nam przyświeca – do jutra!


Piątek, 27 III

Kiedy słońce zaczyna mocniej do nas docierać, przybywa nam energii.
Zima doskonale zdaje sobie z tego sprawę, pewnie dlatego jej ostatnie zadania są takie:
5 zadanie:
Po czasie spędzonym przy nauce i przed komputerem wybierz się w gronie rodziny na spacer. Spójrz: jakie widzisz oznaki wiosny? Co zaczyna zmieniać się w przyrodzie? Czy słychać śpiew ptaków? Jakie kolory ma wiosna i z czym kojarzą Ci się te kolory?

Przypomnij sobie o zasadach zachowania w lesie, zwłaszcza żeby nie zostawiać śmieci. Oprócz tego, że nieestetycznie wyglądają, są zagrożeniem dla środowiska, przede wszystkim dla zwierząt. Mogą spowodować ryzyko zaplątania, a nawet uduszenia. Naukowcy dowiedli, że niemal połowa bocianów białych wykorzystuje śmieci do budowy gniazd!
Człowiek powinien ograniczyć używanie torebek foliowych, plastikowych butelek, itp. Pamiętaj o tym!
Czy wiesz, że: papier rozkłada się pół roku, guma do żucia 5 lat, plastikowa butelka ponad 100 lat, metalowa puszka 1000 lat, a szklana butelka 4000 lat!

6 zadanie:
Wyszukajcie swoje ulubione utwory i poruszajcie się w ich rytmie. Jedna osoba w pewnym momencie wstrzymuje muzykę i musicie przez 10 sekund pozostać w pozycji, w jakiej w tamtej chwili byliście. Na pewno Wam się uda!

Dziękujemy wszystkim, którzy się z nami w tym tygodniu bawili, również Wiosna bardzo dziękuje Wam za pomoc w uwolnieniu z mocy Zimy, z każdym dniem będzie dla nas piękniej się rozwijać...
Życzymy wszystkim dużo zdrowia i wiosennego uśmiechu!

 






REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ
w Szkole Podstawowej nr 7 im. Karola Wojtyły
w Rumi

 

Uchwalono na podstawie art. 105 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

(Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

 

 

§ 1.

Postanowienia ogólne

  1. Świetlica jest integralną częścią szkoły – w swojej programowej działalności realizuje cele
    i zadania szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem treści i działań wychowawczo-opiekuńczych przyjętych w planie pracy oraz w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym Szkoły.

  2. W świetlicy zadania realizowane są według rocznego planu pracy i tygodniowego rozkładu zajęć opracowanego na podstawie rocznego planu pracy szkoły.

  3. Regulamin świetlicy opracowywany jest co roku przez wychowawców świetlicy na początku każdego roku szkolnego i zatwierdzany przez dyrektora szkoły.

  4. Zajęcia świetlicowe organizowane są systematycznie, w ciągu całego dnia, z uwzględnie-niem potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizycznych.

§ 2.

Cele i zadania świetlicy

  1. Wychowawcy w świetlicy szkolnej zapewniają dzieciom i młodzieży:

  1. zorganizowaną opiekę wychowawczą,

  2. pomoc w nauce,

  3. warunki do nauki własnej,

  4. kulturalną rozrywkę i zabawę,

  5. właściwe wzorce kultury osobistej i współżycia w grupie,

  6. rozwój zainteresowań oraz zdolności,

  7. stymulowanie postawy twórczej,

  8. wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej,

  9. pomoc w nabywaniu umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji z rówieśnikami,

  10. pomoc w odkrywaniu przez dzieci swoich mocnych stron,

  11. wdrażanie i rozpowszechnianie zdrowego stylu życia,

  12. współpracę z ich nauczycielami i rodzicami.

  1. Do zadań świetlicy należy:

  1. organizowanie opieki,

  2. organizowanie pomocy w nauce,

  3. tworzenie warunków do nauki własnej,

  4. przyzwyczajanie do samodzielnej pracy,

  5. wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów,

  6. organizowanie gier i zabaw ruchowych, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,

  7. odkrywanie i rozwijanie zainteresowań,

  8. stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnych
    rozrywek, kształcenie nawyków kulturalnego życia codziennego,

  9. upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny
    i czystości oraz dbałości o zachowanie zdrowia,

  10. rozwijanie samodzielności i aktywności,

  11. współpraca z rodzicami i nauczycielami dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej, a także z pedagogiem, psychologiem szkolnym.

§ 3.

Założenia organizacyjne

  1. Świetlica działa w dni pracy szkoły w godzinach: od 6:00 do 17:00.

  2. Nadzór pedagogiczny nad pracą świetlicy sprawuje dyrektor szkoły.

  3. Całokształt pracy świetlicy szkolnej organizują wychowawcy świetlicy szkolnej.

  4. Do świetlicy kwalifikowani są uczniowie klas 1-3 (w uzasadnionych przypadkach również uczniowie klas 4).

  5. Przyjmowanie uczniów do świetlicy odbywa się na podstawie kart zgłoszeń obowiązujących w szkole, które wypełniają rodzice.

  6. Głównym kryterium kwalifikacji ucznia do świetlicy jest zatrudnienie obojga rodziców lub opiekunów.

  7. Poza uczniami przyjętymi do świetlicy, opieką wychowawczą objęci są również uczniowie:

  1. skierowani do świetlicy z powodu nieobecności nauczyciela,

  2. zwolnieni z uczęszczania na zajęcia, np. wychowania fizycznego, religii.

  1. Dziecko ze świetlicy mogą odbierać jedynie rodzice/prawni opiekunowie oraz wyznaczone przez nich osoby wpisane do Karty zgłoszenia dziecka do świetlicy. W wyjątkowych sytuacjach uczeń może być odebrany przez inną osobę, której rodzic nie wpisał do Karty zgłoszenia, wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia od rodziców/prawnych opiekunów.

  2. Obowiązkiem rodziców/prawnych opiekunów jest punktualne odbieranie dziecka do godziny 17:00. Nagminne nieprzestrzeganie punktualności w ostateczności skutkować może wypisaniem dziecka ze świetlicy.

  3. Każda zmiana decyzji rodziców w kwestii pobytu dzieci w świetlicy musi być odnotowana w Karcie zgłoszenia.

  4. Uczniowie przebywający w świetlicy zobowiązani są do przestrzegania Kontraktu świetlicowego, zawartego pomiędzy wychowawcami a uczniami.

§ 4.

Prawa i obowiązki ucznia uczęszczającego do świetlicy szkolnej

  1. Wychowanek ma prawo do:

  1. właściwie zorganizowanej opieki,

  2. życzliwego traktowania,

  3. poszanowania godności osobistej,

  4. ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną,

  5. wyboru zajęć zgodnie z zainteresowaniami,

  6. uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce,

  7. rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień,

  8. korzystania z pomocy dydaktycznych, gier i sprzętu będącego na wyposażeniu świetlicy.

  1. Wychowanek jest zobowiązany do:

  1. przestrzegania regulaminu wewnętrznego świetlicy,

  2. przestrzegania zasad współżycia w grupie,

  3. współpracy w procesie wychowania i opieki,

  4. uczestniczenia w zajęciach organizowanych w świetlicy,

  5. kulturalnego zachowania się w trakcie zajęć świetlicowych,

  6. respektowania poleceń nauczyciela,

  7. nieopuszczania świetlicy szkolnej bez uprzedniego zgłoszenia wychowawcy,

  8. przebywania w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela,

  9. nieoddalania się od grupy podczas wyjść poza salę świetlicową,

  10. dbałości o wspólne dobro, ład i porządek,

  11. ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie.

§ 5.

Nagrody i kary

  1. Stosowane nagrody i wyróżnienia to:

a) wyróżnienie wobec grupy przez wychowawcę świetlicy lub wychowawcę klasy, b) pochwała przekazana opiekunom, c) pochwała dyrektora szkoły, d) nagroda rzeczowa.

  1. Stosowane kary to:

a) upomnienie udzielone przez wychowawcę świetlicy lub kierownika świetlicy,

b) poinformowanie rodziców o niewłaściwym zachowaniu,

c) nagana udzielona w obecności wychowawcy klasy,

d) nagana udzielona przez dyrektora szkoły,

e) skreślenie z listy uczestników świetlicy.

§ 6.

Współpraca z rodzicami

  1. Bezpośrednia – codzienny kontakt i rozmowy przy odbieraniu lub przyprowadzaniu dziecka do świetlicy.

  2. Rozmowy telefoniczne.

  3. Pisemne informacje w dzienniczku ucznia bądź w dzienniku elektronicznym.

§ 7.

Dokumentacja świetlicy

  1. Regulamin świetlicy.

  2. Roczny plan pracy świetlicy szkolnej.

  3. Ramowy rozkład dnia.

  4. Tygodniowy rozkład zajęć.

  5. Dziennik zajęć.

  6. Karty zgłoszeń dzieci do świetlicy szkolnej.

  7. Roczne sprawozdanie z działalności świetlicy szkolnej.

  8. Kontrakt zawierany między wychowawcami świetlicy z uczniami.

  9. Dokumentacja finansowa.

§ 8.

Zadania nauczyciela-wychowawcy świetlicy

  1. Organizacja pracy świetlicy w danym roku szkolnym.

  2. Opracowanie wewnątrzszkolnych dokumentów związanych z działalnością świetlicy, takich jak:

a) roczny plan pracy świetlicy, b) regulamin świetlicy, c) sprawozdanie z działalności świetlicy, d) karta zgłoszenia dziecka do przebywania w świetlicy, e) ramowy plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

  1. Systematyczne prowadzenie dziennika zajęć.

  2. Przestrzeganie dyscypliny pracy.

  3. Prowadzenie zajęć dydaktycznych według ogólnego planu i planów miesięcznych.

  4. Sprawowanie opieki i zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom.

  5. Organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej w pomieszcze-niach i na powietrzu mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny uczniów.

  6. Rozwijanie zainteresowań uczniów.

  7. Upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny oraz dbałość
    o zachowanie zdrowia.

  8. Współpraca z rodzicami, Radą Pedagogiczną, higienistką szkolną.

  9. Dbanie o estetykę pomieszczeń i aktualny wystrój świetlicy.

  10. Zapoznanie uczniów z regulaminem świetlicy.

  11. Podpisanie kontraktu z wychowankami.

  12. Uzgadnianie z przełożonymi potrzeb materialnych świetlicy.

  13. O niewłaściwym zachowaniu uczniów wychowawca świetlicy powiadamia rodzica i wychowawcę ucznia.

§ 9.

Wyposażenie świetlicy

Świetlica szkolna powinna być wyposażona w pomoce naukowe, sprzęt i materiały umożliwiające realizację programu pracy opiekuńczo-wychowawczej:

  1. Sprzęt audiowizualny.

  2. Przybory do zespołowych gier i zabaw sportowych.

  3. Czasopisma, książki, gry do zajęć artystycznych, technicznych itp.

  4. Sprzęt i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć dydaktycznych.

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

Podstawa prawna

Art. 105 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).